Debate - Opinion in English, Russia and Baltic States

Search for article or name

Back to Toni Schönfelders homepage

Toni Schönfelder A lifetime of innovation

Web library-Bookmarks, My favorites

Debate - Opinion in English
Russia and Baltic States

Tillbaka till Tonis hemsida

Mina favoritlänkar, kolla in

Debattartiklar Ryssland

TaxFree handelns vara och icke vara

Tillägnad bussbranschen av Toni Schönfelder oberoende och fri debattör

Debatt artiklar av Harald Rosén (Det gäller flyg)

Artiklar som du bara måste läsa,Vakna upp i Sverige!

Toni Schönfelder
A lifetime of innovation

Verschiedenes in Deutsch

Toni Schönfelder
A lifetime of innovation

"There is no place for a radio like Ekho Moskvy here anymore." Friday, Jul. 6, 2001 5 Ekho Moskvy Editors Quit Over Gazprom By Ana Uzelac Staff Writer Five deputy editors at Ekho Moskvy radio resigned Thursday in protest of what they called the nationalization of the only privately owned national news radio station. The resignations came just a day after Gazprom promised to sell a 9.5 percent stake in the station to its journalists - shares that the employees had asked for so as to gain control of the station and thus maintain its editorial independence. But the deputy editors said they did not trust Gazprom and feared the state-connected gas monopoly has no intention of giving up control over the station. Gazprom called the resignations an internal matter. Gazprom became the main shareholder of Ekho Moskvy on Wednesday evening when a Moscow court confirmed its earlier ruling that Gazproms media arm, Gazprom-Media, could acquire stakes of 25 percent plus one share in all companies that were once part of Vladimir Gusinskys Media-MOST. Ekho Moskvy is part of that media empire. Gazprom already owned 25 percent of the station. Fourteen percent of Ekho Moskvy was handed to the stations journalists by Gusinsky in May, but prosecutors have frozen the shares on Gazproms request as a part of bankruptcy procedures against Media-MOST. Journalists had hoped that the 14 percent and the 9.5 percent from Gazprom together with a 28 percent stake they already own would allow them to gain control of the station. But now, the editors who resigned said, there is little chance that this will happen. "I dont trust Gazprom, and I believe their aim is to close the station as it is now," Vladimir Varfolomeyev, head of the stations information service and a deputy editor who resigned, said in a telephone interview Thursday. Varfolomeyev said the promise Gazprom-Media head Alfred Kokh gave Wednesday "was nothing more than a handwritten piece of paper with no legal weight." "And I dont see myself as the head of the information service of a state radio since, mildly speaking, I disagree with many of the policies of this state," he added. Other deputy editors who resigned Thursday are first deputy editor Sergei Buntman, marketing director Marina Tsvei, deputy editor Marina Korolyova and deputy editor for regional broadcasting Tatyana Shcheglova. Gazprom spokesman Andrei Fedorin said Kokhs promise "stays for the moment." "Its entirely up to the journalists to believe it or not," he added. "Its their internal matter." Ekho Moskvy general director Yury Fedulov and chief editor Alexei Venediktov said Thursday that they would quit only if Gazprom breaks its promise and takes the station under full state control. "If the radio station ever becomes state-controlled I will, undoubtedly resign," Venediktov told Interfax. "But for the moment I have but one aim - to wrestle the radio from the state," he added. Venediktov said he was surprised by the resignations but "understood them only too well." Ekho Moskvy is the last of the many Media-MOST outlets - which included NTV television and the Itogi news magazine - that is still operating with the same editorial team and editorial policy that it had before creditor Gazprom swooped down on the media empire in what it said was a collection on unpaid debts. Media-MOST says the takeover of its outlets comes from the Kremlin in response to its critical reporting. Ekho Moskvy is a highly respected source of fast and accurate information and has interviewed high-profile guests such as then-President Bill Clinton and German Chancellor Gerhard Schrÿder. This week French President Jacques Chirac stopped by the station. The controversy swirling around Ekho Moskvy is raising fears that the Kremlin may be going after the last, independent national media. "The government has made it its aim to silence all media that still have the courage to criticize it, and they are doing it systematically," said Oleg Panfilov, head of the Center for Journalism in Extreme Situations. "There is no place for a radio like Ekho Moskvy here anymore."

Advertising about Spain
All kind of information about Spain in my own web page

Fair use notice

The Toni Schönfelder Newsletter and website contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorised by the copyright owner. The material is being made available for purposes of education and discussion in order to better understand the complex nature of corruption in today's world. I believe this constitutes a "fair use" of any such copyrighted material as provided for in relevant national laws.

The material is distributed without profit to those who have expressed an interest in receiving the included information for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond "fair use", you must obtain permission from the copyright owner. Toni Schönfelder cannot guarantee that the information contained in the Corruption News service is complete and correct or be liable for any loss incurred as a result of its use. Nor can Toni Schönfelder be responsible for any subsequent use of the material.

Denna sida är producerad av Toni Schönfelder. Avsändaren har inget ansvar för innehållet i sidor som är länkade -- allt material som finns i egen producerade sidorna får användas fritt och utan kostnad.

Esta página ha sido realizada por el Sr. D. Toni Schönfelder.Los realizadores de la página no se hacen responsables del contenido de las páginas enlazadas a la presente. Toda la información existente en las páginas de realización propia pueden ser utilizadas libremente y sin ningún tipo de coste.

This page has been produced by Mr Toni Schönfelder. The sender does not take any responsibility for the contents of the linked pages. The whole material in the own produced page can be used free of charge.