Debate - Opinion in English, Russia and Baltic States

Search for article or name

Back to Toni Schönfelders homepage

Toni Schönfelder A lifetime of innovation

Web library-Bookmarks, My favorites

Debate - Opinion in English
Russia and Baltic States

Tillbaka till Tonis hemsida

Mina favoritlänkar, kolla in

Debattartiklar Ryssland

TaxFree handelns vara och icke vara

Tillägnad bussbranschen av Toni Schönfelder oberoende och fri debattör

Debatt artiklar av Harald Rosén (Det gäller flyg)

Artiklar som du bara måste läsa,Vakna upp i Sverige!

Toni Schönfelder
A lifetime of innovation

Verschiedenes in Deutsch

Toni Schönfelder
A lifetime of innovation

Kremlin bailiffs pull the plugs on last independent television network

Russia´s last independent television network fell silent yesterday, in the culmination of a campaign orchestrated by the Kremlin to drive critical voices off the air. Bailiffs sent by the Press Ministry pulled the plug at midnight on Monday on TV-6. Its coverage of the war in Chechnya and official corruption had angered the Kremlin, which handed its place on the airwaves to an all-sports station. Electricity and telephone services to the channel´s Moscow studios were shut off along with all its broadcast links to 150 cities across Russia. "It looks like some kind of television coup," said Yevgeny Kiselyov, the director of TV-6. "The authorities have demonstrated that their single goal is to gag us." The TV-6 network, Russia´s fourth largest, was 75 per cent owned by renegade financier Boris Berezovsky and staffed largely with journalists from NTV, the formerly independent television empire seized by the state-controlled natural gas giant Gazprom amid a storm of protest last year. Sergei Ivanenko, a liberal member of the state Duma´s press commission, said: "What happened to NTV, and now to TV-6, is the clear result of a Kremlin effort to place all the biggest media outlets under state control." The Kremlin denies any involvement and insists the takeovers of the two critical media outlets by state-connected firms have resulted from straightforward "business disputes". Mr Berezovsky, a former Kremlin insider who pioneered Russia´s lawless, slash-and-burn style of capitalism, fell out with President Vladimir Putin and went into self-imposed exile last year. TV-6 was brought down by a lawsuit filed by one of its minority shareholders, the state-connected Lukoil petroleum giant, which acted under an obscure bankruptcy rule, since repealed by the Duma (parliament). Last week a Moscow court ordered TV-6 liquidated, even though the network had shown a solid profit and had more than doubled its ratings in the past year. Alexei Simonov, chairman of the independent Foundation to Protect Glasnost, said: "There is no question that Lukoil was acting on political orders, and not pursuing its own business interests." The Press Minister, Mikhail Lesin, who is notorious for his political meddling in the media, told TV-6 journalists at the weekend they might keep their jobs if they abandoned Mr Berezovsky and halted the company´s legal struggle to survive. When the journalists rejected the deal he sent in the bailiffs. Experts say the Kremlin´s goal is not to restore Soviet-style censorship, but to set tame limits on criticism and debate in the media. After being taken over by Gazprom, NTV toned down its news coverage of sensitive topics and avoided criticising the Kremlin. Yasen Zasursky, head of the journalism faculty at Moscow State University, said: "The closure of TV-6 will deprive Russians of access to information, and this will be bad for everyone in the long run. It is the death of choice in Russian TV."

The Independent, January 23, 2002

Advertising about Spain
All kind of information about Spain in my own web page

Fair use notice

The Toni Schönfelder Newsletter and website contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorised by the copyright owner. The material is being made available for purposes of education and discussion in order to better understand the complex nature of corruption in today's world. I believe this constitutes a "fair use" of any such copyrighted material as provided for in relevant national laws.

The material is distributed without profit to those who have expressed an interest in receiving the included information for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond "fair use", you must obtain permission from the copyright owner. Toni Schönfelder cannot guarantee that the information contained in the Corruption News service is complete and correct or be liable for any loss incurred as a result of its use. Nor can Toni Schönfelder be responsible for any subsequent use of the material.

Denna sida är producerad av Toni Schönfelder. Avsändaren har inget ansvar för innehållet i sidor som är länkade -- allt material som finns i egen producerade sidorna får användas fritt och utan kostnad.

Esta página ha sido realizada por el Sr. D. Toni Schönfelder.Los realizadores de la página no se hacen responsables del contenido de las páginas enlazadas a la presente. Toda la información existente en las páginas de realización propia pueden ser utilizadas libremente y sin ningún tipo de coste.

This page has been produced by Mr Toni Schönfelder. The sender does not take any responsibility for the contents of the linked pages. The whole material in the own produced page can be used free of charge.